piątek, 18 stycznia 2013

who's that lipstick on the glass...

                  Niestety jestem chora...:( Myślałam, że jakoś mnie to ominie, ale jednak ciężko nie poddać się wirusom, gdy wszyscy wokół kaszlą i kichają. 
                  Słyszałyście, że mamy kryzys gospodarczy? No właśnie ja też słyszałam. Słyszałam, ale nie widziałam! :P Szczególnie zastanawiam się, gdzie ten kryzys, gdy stoję w dwudziestoosobowej kolejce do kasy w sklepie odzieżowym lub w drogerii.  Do głowy przychodzą mi wtedy dwa wyjaśnienia, albo informacje o kryzysie są głęboko przesadzone, albo właśnie patrze na tzw. "efekt szminki" albo "efekt czerwonej szminki", jak kto woli. Może nie wygląda, ale jest to pojęcie określające zjawisko o charakterze ekonomicznym :)


Pojęcie to stworzone zostało przez szefa Estee Lauder Companies -  Leonarda Laudera, który obserwując kryzys gospodarczy na jesieni 2000 roku w USA stwierdził, że mimo pogarszającej się koniunktury gospodarczej  poziom sprzedaży kosmetyków, a szczególnie szminek, jest coraz wyższy. 

              Z czego wynika ta dziwna tendencja rynkowa? Najprościej tłumacząc, chodzi o to, że w momencie kiedy ze względu na otaczającą nas sytuację gospodarczą przestaje nas być stać na dobra luksusowe znacznej wartości, rekompensujemy sobie tę niemożność towarami luksusowymi w niższej cenie. Dla przykładu zamiast sukienki za kilka tysięcy złotych, kupujemy "na pocieszenie" szminkę za kilkaset złoty. I jeden i drugi towar może być tej samej znanej firmy, pokazujemy tym samym sami sobie, że ciągle nas na nią stać. 
 

           Oczywiście nie należy brać nazwy zjawiska zbyt dosłownie, ponieważ pod "efekt szminki" można podciągnąć wiele małych dóbr, które możemy nazwać luksusowymi, np: okulary, perfumy, szaliki... itd. itd. Pomimo tego, że zjawisko nie zostało ostatecznie potwierdzone w przeprowadzonych badaniach, to musicie przyznać, że coś w tym jednak jest ;)

Źródło: pl.wikipedia.org/wiki/Efekt_szminki / foto: pinterest.com

4 komentarze:

  1. Wracaj szybko do zdrowia!

    OdpowiedzUsuń
  2. No tak, masz rację. Pracuję, zarabiam pieniążki i stać mnie tylko na szminką :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. niestety... w naszym kraju to nie tylko w kryzysie stać nas co najwyżej na szminkę :/

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...